lördag 23 mars 2013

Uj uj uj vad tiden går

Plötsligt inser man att det snart är april och att det var väldigt länge sedan jag skrev ett inlägg här. Sebastian är nu 11 veckor, 1 dag och 8 timmar gammal. Som ni säkert märkt är vi inte så noga med detaljerna i den här familjen så minuter bryr vi oss inte om.

Sebastian i sin Babybjörn. 11 veckor gammal.

Låt mig börja där vi slutade senast. Lottas vän Zegge som väntar på ett nytt hjärta i USA. Han har nu fått en LVAD inopererad och mår bättre. LVAD står för Left Ventricular Assist Device och ersätter vänster kammares funktion. Stefan var i för dåligt skick för en transplantation och fick denna för att kunna återhämta sig i avvaktan på ett nytt hjärta. Så här skriver hans sambo på deras hemsida, ett citat från doktorns utlåtande när Zegge skrevs ut från sjukhuset.


"You are the most with-it LVAD patient we have. You are the only patient I've ever had that has prepared for the shower by himself." Total champ.

Vi håller nu tummarna att allt ska gå bra för honom.

Om ni minns så var jag i slutet av februari och tog cellprover efter att mitt PSA värde varit lite för högt. För några dagar sedan så ringde läkaren från Sofiahemmet och meddelade att proverna var normala. Inga cellförändringar i prostatan. Väldigt skönt och nu kan jag släppa tankarna på det. Det kommer bli årliga kontroller framöver både för mig och Sebastian.


Jag har börjat jobba igen efter att  ha varit hemma sedan före jul. Det känns bra och många på arbetet undrar förstås hur det står till med Sebastian och Lotta. Jag brukar svara ungefär samma sak. Det är som vilken annan bebis som helst. Han håller oss vakna om nätterna. Skriker när han är hungrig, trött eller har bajsat. Skrattar åt oss när han är på det humöret. Leker i sitt babygym och sprattlar som en fisk på skötbordet.

Sebastian "gymmar"

Lotta mår också ganska bra. Hon har fått problem med sin knäprotes och knät har svullnat upp. Det gör inte så ont men det är stelt och känns lite instabilt. Hon har svårt att gå längre sträckor. Det är naturligtvis trist nu när våren kommer och man längtar ut i solen. Hon har fått en remiss till ortopeden på Sankt Göran och vi väntar på att de ska höra av sig med en tid.

Amningen fortsätter att gå bra. Han äter fortfarande ganska ofta, med två till tre timmars intervall. I natt sov han dock fyra timmar i sträck vilket får anses som lyx. Vi har fixat en ny säng till honom som står bredvid vår egen. Efter en del modifiernande så lyckades jag montera bort ena sidan helt och få botten på hans säng i nivå med vår egen säng så nu kan Lotta bara rulla ut honom när det är dags att amma.

Sebbebebben har varit på hörseltest som han sov sig igenom. Hur man kan testa hörseln på en sovande bebis övergår mitt förstånd men tydligen går det bra och inga problem hittades.
Vi har introducerat honom till Stockholms konstvärld också. Under mars månad har han hunnit med att besöka både Liljevalchs vårsalong och Fotografiska museet. Jag kan inte påstå att han visar något större intresse för konstverken ännu men det som böjt ska bli ska krökas i tid, eller vad man nu säger?

Kennet och Sebastian på Fotografiska
Sebastian på Liljevalchs. 

Lotta och Sebastian i kö till entrén på Liljevalchs.

Snart är det påsk och vi ska vårrusta segelbåten. Sebastian ska bli presenterad i båtklubben och få lära sig hur man polerar skrov och målar bottenfärg. Det blir bra! Thomas och Anna var och hälsade på oss för ett par veckor sedan och hade då med sig en jättefin flytväst till Sebastian. Den kommer bli perfekt på sommarens seglatser.
Nu står Sacco bredvid mig och gnyr, han vill ha sin förmiddagspromenad och Sebastian gallskriker så det är väl dags att runda av.

//Kennet

2 kommentarer:

  1. Det skall krökas i tid, det som god krok skall bli.

    SvaraRadera