måndag 11 februari 2013

Veckorna flyger fram

Nu har vi varit hemma i snart två veckor och dagarna går verkligen fort. Vi har inte gjort någonting speciellt utan tar bara det lugnt hemma och håller hov för alla besökare som kommer med guld, myrra och rökelse. Några små utflykter har det blivit för att bland annat köpa lite bebisprylar som vi märkt saknas. Lotta mamma ville köpa en skötväska till oss men den vi tittat ut och fått tips ska vara bra var naturligtvis slut hos den lokala bebisprylslangaren. Som tur är finns "nätet" där 24/7 så vi beställde den hos babyshop.se istället.
Skip Hop Deluxe, fin present från Nina :)
Sebastian har mått bra sedan vi kom hem. Vi blev lite oroliga en kväll då vi tyckte att hans andning såg tyngre ut. Vi ringde till Astrid Lindgren som tyckte att vi skulle komma in så de fick titta på honom. Natten och morgonen efter så var allt som vanligt igen så vi ringde och avstyrde besöket. Onödigt att åka dit med all RS som virvlar runt. Sebastian blev nog besviken när han inte fick träffa de trevliga sjuksköterskorna på kardiologen så han passade på att dra ut sin sond. Det blev till att åka upp för att sätta en ny.

Sebastian har precis dragit bort sin sond ur näsan och då passade pappa på  att ta en bild.
När vi kom upp på barnkardiologen så var det helt folktomt. Efter att vi vimsat runt i tomma korridorer en stund som kom plötsligt all personal gående i en stor flock. De hade haft planering på förmiddagen så det var ren flax att vi kom precis som de var klara. Alla ville titta på Sebastian och han stortrivdes förstås. Han kommer att utveckla ett osunt narcissistiskt personlighetsdrag om den här uppståndelsen kring honom fortsätter :)

Vi håller nu på att fasa ut Monogen ur hans kost. Vi trappar ner under en vecka och ska på torsdag gå över till att bara få bröstmjölk. Det ska bli skönt att slippa hålla på med att blanda mat och sonda honom dygnet runt. Vi hoppas att han ska komma igång med amningen så vi slipper det. 

För precis en vecka sedan så började jag måndagsmorgonen med att ställa mig på vågen. För er som känner mig så vet ni att jag 2010 påbörjade en viktminskning från då 108 kg och gick ner 20 kg till 88 kg. Där har jag hållit mig, på ett par kilo när, fram tills dess att Lotta blev gravid. Under graviditeten har jag gått upp, det har inte undgått mig, men jag visste inte hur mycket.

WHAT!!!  Bilden togs ändå ett par dagar efter jag startade min diet.
Den stannade på 99,5 kg. Det betyder att jag gått upp nästan lika mycket som Lotta under graviditeten. Skillnaden är att jag har ingen förlossning i sikte.
Förra gången jag gick ner i vikt så startade jag med att köra en VLCD-diet med pulver från Allevo efter rekommendation av en väns sambo som är läkare. Det innebär att man under ett par veckor kick-startar viktminskningen genom att bara äta soppor och shakes med lågt kaloriintag. 660 kalorier per dygn. Problemet är att min mage blir som en betongklump av det jämrans pulvret.
Den här gången blev det istället en annan approach på problemet. VLCD, alltså Very Low Calorie Diet, funkar bra för mig så jag bokför alla kalorier och träning på Shapeup clubs hemsida, shapeupclub.com. Då kan jag ange vad jag ätit och hålla koll på kaloriintaget. Upplägget har varit att alternera pulver och vanlig kalorisnål mat. Frukostarna har varit samma varje dag, havregrynsgröt med färsk frukt och russin. Lunch och middag har bestått i mycket "rena" proteinkällor t ex kyckling eller kött tillsammans med rotfrukter eller sallad. Vissa mål har bytts ut mot Allevos Hallon/Bananshake.

För att ytterligare boosta viktminskningen så sprang jag två löppass på SATS. Det var tungt, tungt. Första passet blev det 4 km och andra gången 5 km. Då vi har haft Sacco, vår schäfer, denna vecka så valde jag att ta långa promenader resten av veckan i stället. Det har blivit mellan 6 och 10 km per dag.

Idag var det vägning igen och allt slit har gett resultat. - 2,9 kg. Härligt!

Kör på samma vis denna vecka för att nästa vecka öka kaloriintaget lite. Ska försöka ligga på 1000-1100 kalorier per dag tills alla kilon är borta.

//Kennet

5 kommentarer:

  1. Hej, av en tillfällighet ramlade jag över din blogg. Jag har en liten kille som har nästan samma fel på hjärtat som er son. Hål mellan kamrarna, förträngning i aortabågen, transposition av de stora kärlen samt att de utgick från den ena kammaren. Han är nu tre och ett halvt år och mår som en prins.
    Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att höra. Vem opererade honom? Hade ni några komplikationer efteråt?

      Radera
    2. Han opererades i Göteborg av Håkan Berggren. När han var ungefär månader opererades han igen pga en förträngning som blivit i något område de tidigare justerat. Det var inget som märktes på honom, varken före eller efter, utan det var på en kontroll som den läkaren ansåg att något borde göras.
      Inga komplikationer - alls. Han har hittills inte varit påverkad, springer och utvecklas som vanligt och håller jämna steg med kompisarna på förskolan.Äter, sover och älskar att leka med sin storebror.
      Har för övrigt varit förvånansvärt frisk, med tanke på alla virus och baciller som finns på en förskola - det är ganska få dagar vi vab'at med honom.
      Jag hoppas ni, trots allt, kan njuta av dagarna med er kille och inte bara ser oron - även om det är svårt.
      /Gunilla

      Radera
    3. Ungefär 10 månader ska det stå :-)

      Radera
  2. Låter toppen! Vi håller tummarna att allt går lika bra för Sebastian.

    SvaraRadera